Kunskapsbank ska effektivisera Ångeföretaget Recond Concept verksamhet

Ägarna Carina Jonasson och Nils-Erik Jonasson.

Ångeföretaget Recond Concept arbetar med rengöring och optimering av energisystem och är ett av företagen som deltagit i digitaliseringsprojektet DAFYZ. Nu framtidssäkras den interna kunskapsbanken genom molnlagring.

Det familjeägda företaget drivs av makarna Nils-Erik Jonasson och Carina Jonasson som startade företaget 2009 och är nu snart inne på 12e året som företagare. Kundkretsen sträcker sig över hela Sverige där Scania, Statens Fastighetsverk, Fiskarheden, Fortum och Preem är ett urval av kunderna. Lokala kunder är bland andra Callans Trä och Permascand.

Att optimera energisystem genom att avlägsna beläggningar bidrar till minskad energiförbrukning, reducering av utsläpp och högre effekt. Detta gör Recond Concept med målet att alltid använda så gröna miljövänliga kemikalier som möjligt. Företaget har genom DAFYZ projektet, haft möjlighet att göra en kartläggning tillsammans med Almi Mitt över hela verksamheten för att identifiera relevanta utvecklingsområden.

Vi såg ett behov av digitalisering och det är något som vi pratat om länge – att utvecklas digitalt. I företaget måste information kunna överföras på ett smidigare och effektivare sätt mellan medarbetarna. Vi tänkte oss då en form av kunskapsbank för att kunna lagra anteckningar och historik mellan arbeten och företag, berättar Carina Jonasson.

GRIT, som är ett medlemsföretag i Bron-nätverket och arbetar med systemutveckling, tog därefter vid och har gjort en djupare analys av verksamheten för att utarbeta ett digitalt informationsverktyg som möter det efterfrågade behovet. Företaget har också sett över lagringsverktyg och har istället för att lagra dokument på olika plattformar samlat allt på en och samma plats i en molntjänst för bättre struktur och säkrare lagring.

Dessa steg i den digitala utvecklingen ska bidra till förenklad företagsöverlämning och avlasta medarbetarna genom att alla har tillgång till samma dokument, istället för att viktig information ska delges mellan varje enskild medarbetare. Detta förenklar också arbetet med nyanställda genom att allt lagras i kunskapsbanken som succesivt kommer att byggas på med information som både är kund- och branschrelaterat. Detta kan komma att bli ett mycket viktigt arbetsredskap, framförallt för framtiden.

Vi använder detta verktyg för första gången denna vecka och det ska bli intressant att se utvärderingsrapporten. Vi tror att det här kommer bli jättebra och ett viktigt steg för verksamhetens fortsatta framgång. Denna möjlighet kom också väldigt lägligt nu under Corona, vi har verkligen haft tid och utrymme till verksamhetsutveckling under denna period, avslutar Carina Jonasson.

Är du intresserad av att veta mer om projektet?

Kontakta projektledare Jon God, jon.god@broninnovation.se.

Projektet finansieras av Tillväxtverket och pågår fram till 31/10 2020.

Föregående
Föregående

Bron deltar i Nationella Innovationsrådets möte 30 september

Nästa
Nästa

Game on för spelutveckling i Västernorrland