Digital infrastruktur ska öka försäljningen för High Coast Distillery

Henrik Persson, VD på High Coast Distillery.

High Coast Distillery som är beläget i Bjärtrå, tillverkar och säljer whisky. Där har företaget också ett uppskattat besökscentrum intill destilleriet som ligger vackert placerat på en udde vid Ångermanälven. I normala fall tar de där emot besökare, något som dock varit vilande i och med pandemin. Istället har det funnits tid och utrymme till verksamhetsutveckling genom projektet DAFYZ som drivs av Almi Företagspartner Mitt och Bron Innovation.

Whiskyn, som de anser är världens bästa whisky, har sin största marknad i Sverige men finns också på tio olika exportmarknader i Europa. Det är mestadels flaskor som säljs, men även fat har kommit att blivit väldigt populärt. Idag är det totalt 20 medarbetare på företaget och huvudkontoret ligger just i Bjärtrå, i Kramfors kommun.

- Pandemin har påverkat oss både positivt och negativt, negativt är att vi har behövt hålla vårt besökscenter stängt men det positiva är att fler är hemma och väljer att istället köpa vår dryck i butik och unna sig på andra sätt, berättar Henrik Persson.

High Coast Whisky är redan idag aktiva i sociala medier med ett relativt stort följarantal och interaktioner bland kunder och intressenter, men har identifierat behovet av att skapa en hållbar strategi över den digitala kommunikationen som är väl grundad i organisationen.

- Det var därför perfekt att gå med i DAFYZ-projektet då vi hade ett uttalat behov som vi tidigare inte prioriterat. Vi såg en möjlighet att bygga en bas för vår digitala kommunikation, en form av infrastruktur, så när pandemin väl klingar av är vi mer än redo att sätta igång med full fart. Vi är inte riktigt där än, men vi är på god väg, menar Henrik Persson.

Processen startade efter kontakt med Almi Företagspartner Mitt och projektledaren från Bron Innovation. För att kartlägga och sammanställa behovet gjordes i ett första steg en nulägesanalys. Den digitala byrån Zyns, som är ett av Brons medlemsföretag, fick därefter ta vid och presenterade ett förslag som High Coast Whisky fann intressant och som de ansåg matcha deras behov på bästa sätt.

- Vi tittade på High Coast Whiskys tekniska uppsättning och grundade strategin med utgångspunkt i detta. Efter att ha fått förståelse för deras tekniska möjligheter identifierade vi vilka säljtrattar som var mest intressanta. Alla strategiska mål kopplas till KPIer som därefter mäter utvecklingen. Om man inte grundar kommunikation i statistik och analys är det svårt att utnyttja de digitala verktygens potential, menar Peter Antonsson VD på Zyns.

Strategin ger svar på vilka steg High Coast Whisky initialt skall ta och på vilka sätt dessa skall mätas. Därefter påbörjas arbetet och analyserna för att öka träffsäkerheten och konverteringen.

- Det har gått så bra att vi till och med har valt att utveckla samarbetet och inlett ett ännu större projekt tillsammans med Zyns. Första steget var som sagt att identifiera behov, nästa steg blir nu att fortsätta utveckla och implementera den strategi vi tidigare arbetade fram i DAFYZ-projekt, förklarar Henrik Persson.

Tanken är att High Coast Whisky nu ska öka den digitala närvaron genom att förtydliga sitt budskap och bygga varumärkeskännedom, som i längden ska generera ökad försäljning för företaget. Detta gör också att det på ett effektivare sätt går att analysera och utvärdera arbetet men också följa upp försäljning och investeringar.

- Detta bidrar kort och gott till att vår verksamhet effektiviseras i flera avseenden, och genom projektet har vi fått en mycket bra grund till att arbeta vidare med. Detta är heller inte ett tidsbegränsat projekt utan är ett långsiktigt arbete som ska fortgå, berättar Henrik Persson.

Peter Antonsson fyller i.

- När man arbetar korrekt med digital kommunikation vet man väldigt väl vart man ska satsa, vad det kostar och vad man får tillbaka på varje spenderad krona. När vi arbetar med kunder skickar vi månadsrapporter som berättar exakt hur mycket som sålts och vad det kostade att sälja. Detta innebär full kontroll och insikt i spenderade pengar, avslutar Peter Antonsson.

Är du intresserad av att veta mer om projektet?

Kontakta projektledare Jon God, jon.god@broninnovation.se.

Projektet finansieras av Tillväxtverket och pågår fram till 31/3 2021.

Föregående
Föregående

Välkommen Patty Toledo!

Nästa
Nästa

Sveriges första portal för GovTech lanseras