Arunima från Indien blev fullträff för SCA

Maria Nyberg på SCA rekryterade Arunima Singh till affärsområdet för förnybar energi.

Att rekrytera internationellt behöver inte vara krångligt – och det kan ge stora värden för organisationen. När SCA rekryterade till sitt affärsområde för förnybar energi föll valet på Arunima Singh från Indien. Genom att sätta kompetens först och ha en inkluderande kultur visar SCA hur företag kan växa som arbetsgivare – med internationell spets.

Det var inte planerat. Men bland 50-talet sökande till jobbet stack en kandidat ut direkt. Hon kom från Indien, hade en masterexamen i företagsekonomi – och exakt den profil SCA letade efter.

– Det var inte en avsiktlig internationell rekrytering. Det blev Arunima för att hon var bäst, säger Maria Nyberg, rekryteringschef på SCA.

Arunima Singh hade arbetat några år inom investeringsförvaltning och finans, med särskilt fokus på hållbara investeringsstrategier. Efter en masterutbildning i Stockholm ville hon ta ett steg närmare den verkliga industriella energiomställningen. Hon såg SCA:s annons på Linkedin och därifrån gick det snabbt: från första intervju till anställning och en plats i SCA Energys traineeprogram på ett par veckor.

– Jag fick snabb återkoppling och hela processen kändes professionell och respektfull, säger hon.

Språk blev aldrig ett hinder

SCA:s koncernspråk är svenska och traineeprogrammet är på svenska. Teamet där Arunima arbetar använder däremot engelska i det dagliga arbetet. När Arunima började ville hon lära sig svenska, och SCA ordnade språklektioner genom Folkuniversitetet i Sundsvall. Språket var därför aldrig ett hinder i rekryteringen.

– Språket klarar man. Med rätt vilja lär man sig fort, säger Maria Nyberg.

Arunima berättar att kollegorna stöttar henne i att använda svenska i vardagen – men utan press.

– Jag får öva i naturliga situationer, och mina kollegor är väldigt tålmodiga. Det gör det både roligare och lättare att lära sig, säger Arunima Singh.

En "buddy" gör starten enklare

När Arunima började ordnade SCA en introduktion där hon lärde känna teamet hon arbetar i, besökte andra kontor och tilldelades en "buddy" – en kollega som stöttar henne i hennes vardag. Traineeprogrammet bidrar till att ge en bred inblick i organisationen – med utbildning, studiebesök och möten med kollegor från hela företaget.

– Det är fantastiskt att få träffa människor från hela SCA. Det hjälper mig att förstå hur allt hänger ihop – och det gör också att jag lär mig svenska snabbare, säger hon.

Traineeprogrammet är en jättefin möjlighet att komma ombord i bolaget. Deltagarna får nätverk och en förståelse för helheten, vilket gör att de snabbare känner sig hemma.
— Maria Nyberg, SCA

Bygger nätverk utanför jobbet

För att trivas räcker det dock inte att jobbet fungerar – även boende och socialt liv måste falla på plats. Även där blev Arunimas kollegor ett viktigt stöd, genom deras tips fick hon kontakt med nätverket Great Minds, som samlar internationella yrkesverksamma i Sundsvall.

– Genom Great Minds har jag träffat många andra yrkesverksamma som också flyttat hit. Det hjälper mig att bygga upp mitt sociala nätverk, säger hon.

Rekrytering med lärdomar

För SCA blev rekryteringen ett bevis på att mod och flexibilitet lönar sig.

– Man ska våga. I den här rekryteringen hade vi en modig anställande chef. Om språket är viktigt kommer personen att vilja lära sig svenska. Det viktigaste är att hitta rätt kompetens och personlighet – resten går att lösa, säger Maria Nyberg.

Hon lyfter också vikten av språkstöd, en genomtänkt ”onboarding” och att se till hela livssituationen.

– Om både arbete och fritid fungerar ökar chansen att rekryteringen håller över tid.

Arunima håller med – och vill att fler företag ser potentialen i internationella kandidater.

– Många av oss internationella yrkesverksamma flyttar till Sverige som specialister inom våra fält. Vi har redan antingen arbetat eller studerat i Sverige och är bekanta med de grundläggande reglerna för personnummer, bostadsköer och BankID. Företag behöver bara ge oss chansen, säger Arunima Singh.

 

SCA:s tips för att lyckas med internationell rekrytering

1. Planera språkstödet – och var flexibel i början
Engelska fungerar många gånger bra i svenska arbetsmiljöer. Språkinlärningen går snabbare om kollegorna stöttar och uppmuntrar till att använda svenska i vardagen. För roller som kräver stort fokus på säkerhet behöver man kunna svenska för att undvika kommunikationsmissar.

2. Satsa på en tydlig onboarding
En genomtänkt introduktion med nätverk, insyn i verksamheten och en utsedd kontaktperson ("buddy") gör stor skillnad. Det ökar tryggheten och stärker förståelsen för organisationen.

3. Se till hela livssituationen
För att rekryteringen ska hålla över tid krävs mer än bara ett bra jobb. Hjälp den nyanställda att hitta boende och sociala sammanhang – och glöm inte medföljandeperspektivet. Om personen har en partner som flyttar med, är det viktigt att även dennes möjlighet till trivsel och sysselsättning tas i beaktande.

4. Ha koll på arbetstillståndet
Se till att det finns rutiner för att hantera arbetstillstånd, särskilt om anställningen förväntas förlängas. Det är viktigt att processen inte faller mellan stolarna – ofta är det HR som ansvarar.

 

SCA:s verksamhet utgår från skogen – 2,7 miljoner hektar i norra Sverige samt i Estland, Lettland och Litauen. Råvaran ligger till grund för en integrerad värdekedja som omfattar förpackningspapper, massa, trävaror, förnybar energi och tjänster för skogsägare, med mera. SCA grundades 1929 och har sitt huvudkontor i Sundsvall.


Projektet Internationell digital spetskompetens Västernorrland, som drivs av Bron Innovation i samverkan med Mittuniversitetet, syftar till att sänka trösklarna för företag att rekrytera internationellt. Det handlar om att öka kunskapen om regelverk, erbjuda stöd i praktiska frågor och sprida goda exempel från de företag som redan lyckats.

Nästa
Nästa

TechTalent 2025 – tillsammans bygger vi framtidens techregion