Åreföretaget som går före med cirkulär design
Remake ska inte vara en kul detalj i ett hörn – utan en del av produktlivscykeln, en premium storytelling och en hållbarhetslösning, menar Emma och Anna på Stitch N Stones.
Med accessoarer av restmaterial och en i grunden cirkulär affärsidé visar Åreföretaget Stitch N Stones hur design kan bli ett verktyg för omställning. Nu vill de hjälpa fler företag att hitta värdet i sitt spill.
– Remake kan vara mycket mer än enstaka goodwillprojekt. Det verkliga värdet kommer när restmaterial får bli en del av affären – med både känsla och lönsamhet, menar grundarna Emma Ruzicka och Anna Nilsson.
Det började med ett skolprojekt – Emma Ruzicka och Anna Nilsson läste affärs- och produktutveckling vid Mittuniversitetet och som en del i en kurs började de virka mössor åt vänner. Affärsidén väckte ingen vidare entusiasm hos lärarna.
– De trodde inte på det alls. Men vi körde på ändå och tog fram över hundra olika modeller – bland annat en dragkedjemössa som visade vad man tänkte på. När butiken Åres Skidsport ville börja sälja den kände vi att det här kan bli något, och startade företaget, säger Emma.
Skeptiska till klädbranschen
Målet var först att bli ett internationellt klädmärke med miljöprofil. Men ju mer de lärde sig om textilbranschens baksidor, desto mer säkra blev de på att de ville gå en annan väg. I stället valde de att satsa på begränsade kollektioner tillverkade av restmaterial – främst från frilufts- och textilföretag. Fokus ligger på huvudbonader och accessoarer, produkter där även mindre tygbitar kan komma till nytta.
– Varje söm kostar, så vi försöker ta vara på allt – även befintliga sömmar, detaljer och immateriella värden som affektionsvärde. Det handlar inte om att skära ut nytt, utan om att arbeta med det som redan finns, säger de.
Ett av målen med designen är att skapa en känslomässig koppling till produkten, bland annat genom att synliggöra materialets ursprung.
Oväntat möte blev lyckad affär
Även om Anna och Emma fortsätter utveckla egna kollektioner är ambitionen att också ta en mer rådgivande roll. Stitch N Stones vill hjälpa andra varumärken att integrera remake som en del av sin designprocess – inte som en symbolisk insats, utan som en lösning med både miljömässigt och affärsmässigt värde.
– Företag behöver omvärdera sitt restmaterial – inte bara se det som ett avfallsproblem, utan som en potentiell resurs, säger Anna.
De betonar vikten av långsiktiga samarbeten. Ett exempel är det som växte fram under Alpina VM i Åre 2019. Under en middag i ett sponsortält hamnade de bredvid representanter från Löfbergs, vilket ledde till en remake-kollektion av kaffebönesäckar och en popup-butik. Samarbetet pågick i flera år.
– Vi hade aldrig sökt upp ett kaffemärke, men det uppstod något i mötet. Det visar att värde kan skapas oväntat, bara man vågar öppna upp för det, säger Emma.
Att bygga framtidens remake-tjänster
Samtidigt är det inte utan utmaningar att arbeta cirkulärt. Små kollektioner gör det svårt att växa och skala upp produktionen. Men Stitch N Stones ser att utvecklingen går åt rätt håll: tekniska lösningar för sortering och isärtagning blir allt bättre, och fler aktörer börjar tänka i nya banor.
– Man kan inte vänta in allt. Ibland måste man våga testa, även om systemet inte är perfekt. Det är så man bygger både kunskap och konkurrenskraft.
Den 1 oktober 2025 anordnas en Spanarlunch om cirkulär ekonomi på Jazzköket i Östersund. Gästföreläsare är Sofia Sundström från Cradlenet, som berättar om företag kan tänka nytt kring material, produkter och samarbeten – och hur du själv kan ta första steget mot en mer cirkulär affärsmodell.
Spanarlunchen arrangeras av Bron Innovation genom projektet Twin Peak, som finansieras av Region Jämtland Härjedalen och Tillväxtverket.
Stitch N Stones tips till företag som vill jobba mer cirkulärt
1. Dela med er av era lärdomar. Att bjussa på tips hjälper inte bara andra – det gör också arbetet roligare och öppnar för nya samarbeten. Emma och Anna berättar att de fått ovärderlig hjälp av återförsäljaren Åre Skidsport och av grundarna till snowboard- och skatebutiken Standtall.
2. Tänk om kring konkurrens. Börja se andra aktörer som branschkollegor istället för konkurrenter. Det skapar fler möjligheter än det låser.
3. Bygg in remake från början. Cirkularitet måste vara en integrerad del av designprocessen – inte ett tillägg i efterhand. Det kräver ett helt nytt tänk kring produktdesign, men kan också ge nya affärsben, större engagemang från medarbetare och kunder och långsiktig motståndskraft.
4. Utforska möjligheterna – innan ni måste. EU siktar på att göra Europa till världens mest cirkulära region till 2030. Nya regler är på väg, men förändringen behöver inte bli en börda – den kan bli en tillgång. Nästan alla företag har textilier eller restflöden. Börja i det lilla, ta reda på vad ni har – och se om det går att göra något mer av det, gärna tillsammans med andra.
“Kunder vill se verklig påverkan – inte tomma löften och greenwashing. Det är extra tydligt inom outdoorbranschen.”