5 snabba om cirkulär ekonomi – med Sofia Sundström
Cirkulär ekonomi handlar om mer än att minska avfall – det kan också skapa nya intäkter, stärka kundrelationer och minska sårbarheten i leverantörsled. I oktober arrangerade vi en spanarlunch med Cradlenets Sofia Sundström som gav en glasklar omvärldsspaning och visade hur företag redan idag arbetar med cirkulära lösningar. Efteråt ställde vi några snabba frågor – och som bonus fick vi några tips till företag som vill ta första steget.
Varför ska företag bry sig om cirkulär ekonomi?
– För att det redan nu påverkar affärerna och kommer att göra det ännu mer framöver. Cirkulära lösningar minskar risken i leverantörskedjan genom att säkra tillgången på råvaror. Det kan handla om att ställa om så att vissa insatsvaror inte längre behövs, eller om att skapa materialflöden där resurser återanvänds.
– På längre sikt handlar det också om att möta nya krav, särskilt från EU, kring produktdesign, hållbarhet och reparerbarhet. Osålda produkter får till exempel varken slängas eller förbrännas. Att arbeta cirkulärt blir därmed ett sätt att följa lagstiftningen – och ligga steget före.
Vilka missuppfattningar möter du ofta?
– Många tror att cirkulär ekonomi bara är för dem som vill ”göra en god gärning” – eller att det inte går att tjäna pengar på cirkulära affärsmodeller. Men det finns gott om exempel på både nya och etablerade företag som visar motsatsen.
– En annan missuppfattning är att ”all cirkulation är bra” – men cirkulär ekonomi måste bidra till hållbar utveckling, inte bara återanvända resurser för sakens skull.
“I slutänden handlar cirkulär ekonomi om att säkra näringslivets långsiktiga förutsättningar. Vi kan inte fortsätta förbruka mer resurser än vad planeten hinner återskapa, och vi måste hejda klimatförändringarna.”
Finns det branscher som har bättre förutsättningar att lyckas?
– Tillverkande företag använder mest resurser och har därför stor potential. Men alla företag kan påverka sin värdekedja – som leverantörer genom sina produkter och affärsmodeller, men också som beställare genom att ställa krav och föreslå förbättringar.
– Så ansvaret – eller möjligheterna – ligger inte bara på en sektor eller en typ av aktör, utan alla kan tjäna på det och bidra.
Träffar du ofta företag som inte ser kopplingen till sin egen verksamhet? Vad säger du till dem?
– Ja, det är vanligtvis underleverantörer som tillverkar enligt kundens specifikationer, där designen och besluten ligger hos någon annan. Många sådana legotillverkare tänker att ”vi följer bara order” och att de därför inte kan påverka.
– Men det stämmer inte. Jag har själv varit leverantör och vet att kunder ofta uppskattar när man ifrågasätter krav och föreslår förbättringar – till exempel att använda återvunnet material eller jobba med modulär design som är lätt att reparera. Det kräver mod, men det kan göra både produkten och samarbetet bättre.
Vilken roll spelar samarbete?
– Det är helt avgörande. Cirkulär ekonomi kräver att produkter och material cirkulerar mellan flera aktörer. Då behöver vi gå från konkurrens till ”ekosystem” – där företag samverkar med kunder, leverantörer och ibland till och med konkurrenter. Det bästa är att börja i det lilla, med de kontakter man redan har.
Spanarlunchen arrangerades av Bron Innovation genom projektet Twin Peak, som finansieras av Region Jämtland Härjedalen och Tillväxtverket.
7 tips för cirkulär omställning
Sofias bästa råd för att komma igång
Avsätt tid: Starta med en halvdag för att kartlägga var ert företag har störst potential att bli mer cirkulärt – ekonomiskt och resursmässigt.
Lyssna på personalen: Idéer till omställning kommer ofta från dem som jobbar närmast verksamheten.
Utbilda er: Skapa gemensam kunskap om planetära gränser, nya regelverk och inspirerande exempel.
Se över inköpen: Vad köper ni in som ni egentligen inte behöver? Kan något delas med andra?
Analysera era flöden: Titta på var era största kostnader och materialflöden finns – där finns ofta nyckeln till cirkulära lösningar.
Våga fråga: Ta kontakt med andra företag, experter eller samarbetspartners – de flesta delar gärna med sig.
Börja litet, utvärdera och fortsätt med det som fungerar.
“Cirkulära affärsprinciper handlar om att det som produceras ska användas ofta, hålla länge och cirkuleras vidare. Produkterna ska vara giftfria, tillverkas med förnybar energi – och bidra till att återskapa naturen.”
FÖRETAG SOM GÅTT FÖRE – OCH LYCKATS
Cradlenet listar fem företag som visar hur cirkulär ekonomi kan se ut i praktiken – i olika branscher och med olika angreppssätt.
Modulex
Skyltföretaget undviker överproduktion genom att kunderna inte tillåts ”överbeställa”. Produkterna är modulära och byggda för att kunna återanvändas i flera cykler. modulex.comSvenska Retursystem
Erbjuder ett gemensamt retursystem för livsmedelsbranschen, där pallar och lådor cirkulerar mellan aktörerna istället för att köpas och slängas. retursystem.seStitch N Stones
Åreföretaget tar vara på restmaterial från textil- och outdoorbranschen och skapar nya, unika produkter i små serier. stitchnstones.seLäs även om Stitch N Stones i vår artikel >
Decathlon
Den globala sportkedjan erbjuder både uthyrning och reparationstjänster – i direkt anslutning till butikerna. Initiativet kom från personalen. decathlon.itHoudini Sportswear
Designar friluftskläder för lång livslängd – både praktiskt och emotionellt. Erbjuder uthyrning, second hand och testar även komposterbara material. houdinisportswear.com
Fler exempel på Cradlenets hemsida: 100 cirkulära exempel