Tydlig kommunikation ska hjälpa GLOW lysa ännu starkare

Sara Carlemår på GLOW4equality i Östersund. Foto: Anna Wilhelmsson

Nyhetsvärde, tydlig kommunikation och ett växande fokus på social hållbarhet – det var några av de insikter Sara Carlemår tog med sig från en workshop i hållbarhetskommunikation, arrangerad inom projektet Twin Peak. Hon driver GLOW4equality, ett socialt företag som verkar för ökad global jämställdhet genom coachprogram för kvinnor.

Vad fastnade särskilt hos dig efter workshoppen – något som inspirerade eller gav nya perspektiv?

– Jag arbetar som kommunikatör, så mycket av innehållet var bekant. Men trendspaningen var intressant och det var glädjande att se att social hållbarhet växer i betydelse just nu. Jag blev också påmind om vikten av nyhetsvärde: att tydligt lyfta fram vad som är nytt och relevant för dem vi vill nå ut till.

Om utvecklingen fortsätter i nuvarande takt tar det flera hundra år att nå de globala jämställdhetsmålen – och i många länder, även i Sverige, går det i fel riktning. Du arbetar med att stärka kvinnors ledarskap genom GLOW4equality. Vilka utmaningar möter du i att kommunicera ert hållbarhetsarbete?

– En utmaning är att förklara vilken typ av organisation GLOW4equality är och vad vi faktiskt bidrar med i relation till globala utmaningar. En annan utmaning är att visa hur andra företag kan bidra till GLOW:s arbete – och vilket värde vi tillsammans kan skapa för samhället.

– Genom att samarbeta med oss stärker företag sitt arbete med social hållbarhet, samtidigt som de stödjer personer som sitter på konkreta lösningar.

Hur tar du med dig insikterna från workshopen in i ditt dagliga arbete?

– Vi är i slutfasen av att ta fram en “social impact report” som visar effekterna av GLOW:s arbete. I samband med lanseringen av den arbetar vi utifrån en kommunikationsplan. Workshoppen blev en viktig påminnelse om att tänka strategiskt kring helheten.

Så här i efterhand – finns det något du vill skicka med till andra företag?

– Många känner idag en frustration över det globala ledarskapet. Vi ser allt för ofta maktfullkomliga, krigshetsande män i ledande roller. Samtidigt växer en längtan efter något annat – fler röster får nu utrymme, vilket är både hoppfullt och nödvändigt.

– Vi behöver ledarskap som präglas av empati och inkludering ur olika perspektiv. Det hänger tätt samman med ett jämställt ledarskap där kvinnor finns med i beslutsfattande positioner. GLOW bidrar till detta genom att ge kvinnor verktyg och nätverk för att påverka, och vi söker alltid partnerskap med företag som vill vara en del av lösningen. Tillsammans kan vi ta fram upplägg som både gör konkret skillnad och stärker företagens hållbarhetsprofil.

Workshopen om Hållbarhetskommunikation leddes av kommunikationsbyrån Midnattsbris i Östersund. Bakom arrangemanget stod Bron Innovation genom projektet Twin Peak, som finansieras av Region Jämtland Härjedalen och Tillväxtverket.

 

FAKTA: GLOW4equality

Stöttar kvinnors ledarskap på ett globalt plan

GLOW4Equality arbetar för global jämställdhet genom ledarskapscoaching i gruppformat och en stödjande community. Det är kvinnorna i coachprogrammen som driver förändringen – och som får möjlighet att accelerera sin påverkan genom att utveckla sitt ledarskap.

Coachprogrammen är kostnadsfria för deltagarna och finansieras genom partnerskap med företag.

Läs mer på GLOW4equalitys hemsida

Vi ger kraft åt dem som redan sitter på lösningarna, säger Sara Carlemår på GLOW4equality. Foto: Anna Wilhelmsson.

Föregående
Föregående

”Vi verkar där vi vill leva och vara”

Nästa
Nästa

5 snabba om AI med Christer Hillörn