5 snabba frågor om biologisk mångfald med Ecogain
På biologiska mångfaldens dag gästade Ecogain vår Spanarlunch på Jazzköket i Östersund. Vi passade på att ställa fem snabba frågor till Ecogains Nora Lundblad och Ambjörn Johansson – om varför naturen angår alla företag, och vad företag kan börja göra för att stärka den redan i morgon.
Varför pratar vi om biologisk mångfald i ett företagssammanhang?
– Biologisk mångfald är grunden för fungerande ekosystem – och därmed också för leverantörssäkerhet, klimatanpassning, friska jordar och långsiktig affärsutveckling, säger Nora Lundblad. Det är inte bara en miljöfråga – det är en affärsfråga. Allt fler investerare, kunder och myndigheter förväntar sig att företag har koll på sin påverkan och sitt beroende av naturens funktioner.
– Precis som i klimatfrågan behöver alla företag se över sin påverkan – även om de inte är direkt naturnära, fyller Ambjörn Johansson i. Om du till exempel har produktion i ett annat land eller köper in råvaror – då måste du ställa frågor om markanvändning, ekosystem och sårbarhet. Att inte veta är också en risk.
Vad säger ni till företagare som inte ser kopplingen till sin verksamhet?
– Alla företag påverkar naturen – direkt eller indirekt – och alla har möjlighet att bidra, säger Nora. Behöver ni mark, vatten, råvaror eller transporter? Då rör det er.
– Det handlar mycket om ett perspektivskifte, säger Ambjörn. Från att ta hänsyn i efterhand till att ha med naturen i besluten från början. Det behöver inte vara svårt, men det kräver medvetenhet.
Hur kan det se ut när man integrerar naturperspektivet i beslutsfattandet?
– Ett fastighetsbolag kan redan i planeringen välja plats med hänsyn till naturvärden, säger Ambjörn. De kan skapa grönytor som gynnar pollinatörer eller restaurera mark för att kompensera påverkan.
– Ta ett exempel som Woolpower: de skulle kunna anlägga en äng intill fabriken – men också gå längre och titta på sina ulleverantörer, säger Nora. Om man stöder långsiktigt hållbart jordbruk kan det stärka mikroliv i jorden, minska erosion och bidra till robustare ekosystem. Det blir dessutom en trovärdig berättelse att dela med kunder och medarbetare.
“När en fastighetsägare låter gräset växa eller anlägger en äng kan det se ovårdat ut – men det är precis tvärtom. Därför är kommunikation en nyckel till förståelse och förankring.”
Vilken roll spelar upphandling, kommunikation och företagsmål?
– En större roll än många tror, säger Nora. Upphandling styr hela kedjan – rätt krav kan få effekt långt ut, både för offentlig och privat verksamhet. Kommunikation bygger förtroende och motivation. Och företagsmål sätter riktning och driver innovation.
– Det viktiga är att börja, även om man inte har alla svar, fortsätter hon. Att säga: ”vi vet inte exakt hur vi ska bli nettopositiva, men vi vill dit” – det ger en riktning.
Vad hoppas ni att fler företag gör de närmaste åren?
– Att de börjar mäta sin påverkan och sin möjlighet att bidra, säger Nora. Och att de sätter mål, integrerar naturen i strategier och samverkar. Biologisk mångfald kan bli en innovationsdrivare – och det skapar resiliens. Artrika skogar är till exempel bättre på att klara stormar och insektsangrepp. Företag som tänker in riskerna från början blir också mer robusta.
– Många underskattar hur beroende de är av ekosystemtjänster, säger Ambjörn. Som pollinering, tillgång till rent vatten och klimatanpassning. Här behöver fler företag bli bättre på att mäta, ställa frågor och ta fram en objektiv bild att fatta beslut utifrån.
Spanarlunchen arrangerades av Bron Innovation genom projektet Twin Peak, som finansieras av Region Jämtland Härjedalen och Tillväxtverket.
5 steg till mer mångfald för företag
Noras och Ambjörns bästa tips för att komma igång
Börja med kunskap – ta in expertis och utbilda personalen
Gör en nulägesanalys – var och hur påverkar ni naturen?
Starta smått – sätt upp holkar, plantera ängsblommor, låt gräset växa
Tänk yteffektivt – tak, gårdar och p-ytor kan bli livsmiljöer
Se helheten – inkludera leverantörer och produktens livscykel
Viktiga principer att ha med sig:
Engagera ledningen – styrning från toppen är avgörande
Vid expansion – prioritera redan påverkad mark framför nyexploatering
Delegera – ge mandat till medarbetare med engagemang som kan leda och driva på
“Företag räknar ofta på kostnaden för att göra en satsning – men sällan på kostnaden för att inte agera. Den risken behöver vi också börja mäta.”
Spanarlunchens inspirationslista
– 6 organisationer som tänker in naturen
Diös och Östersunds kommun anlägger ängsytor och låter gräsytor stå oklippta delar av året.
Jämtkraft sköter kraftledningsgator så att det gynnar biologisk mångfald.
Skistar utvecklar pister för att minimera markpåverkan och för att gynna arter.
Cementa har restaurerat kalkbrott till artrika naturmiljöer.
Volvo Cars kartlägger sin påverkan på naturen genom hela värdekedjan.