Kundanalys och digitala verktyg ska underlätta för Boda Borg i Torpshammar

I Torpshammar ligger världens första Boda Borg som startades 1995. Sedan 2008 är det Katarina Ödmark med sin sambo Stefan Söderberg som driver anläggningen. Genom projektet DAFYZ som drivs av Almi Mitt och Bron Innovation, har företaget nu fått möjlighet att utveckla arbetet med digitala verktyg för att på ett ännu bättre sätt förstå kunderna och effektivisera arbetet.

Boda Borg är ett uppskattat besöksmål som erbjuder aktiviteter, teambuilding, boende och servering till både privatpersoner, företag och föreningar. Företaget genomgår nu en internationell expansion och finns runt om i världen, närmare bestämt i USA, Schweiz och Irland. I Torpshammar har man under denna utmanande tid med pandemi passat på att bygga om banor, men också ägnat tid åt värdefull verksamhetsutveckling.

- Vi fick tips om detta DAFYZ-projekt från Almi och efter en god dialog med projektledaren på Bron Innovation beställde vi en marknadsundersökning. Även om vi har en nära kontakt med våra gäster idag och känner till våra styrkor och svagheter, så är det alltid bra att någon utifrån ställer frågorna för ett mer objektivt perspektiv, berättar Katarina Ödmark.

Företaget önskade att genomföra en kundanalys för att få en ökad förståelse för sina besökare men också för att kunna kommunicera på ett effektivare sätt och öka antalet återkommande besökare. Med hjälp av företagsbyrån Fostira, som är ett medlemsföretag i Bron, startade arbetsprocessen med att genomföra djupintervjuer för att segmentera olika besökare och dess behov. Därefter gjordes en överblick av den nuvarande digitala kommunikationen och det gick att identifiera potentiella förbättringsområden för att ännu bättre matcha kundsegmenten.

- Arbetet med Fostira har fungerat över förväntan och vi har fått bekräftat vilka områden vi kan utveckla, vilket är ett viktigt led i vårt fortsatta arbete i att bli ännu bättre. Vi är fortfarande nyfikna, idérika och älskar vårt koncept och ser stor potential att skapa nya utmaningar för våra älskade gäster, berättar Katarina Ödmark.

Boda Borg har genom projektet fått bättre kännedom om sina besökare och vet nu också vilka digitala verktyg som kan användas och på vilket sätt kommunikationen ska ske för att attrahera olika målgrupper och öka besöksantalet. Förhoppningsvis blir detta en viktig detalj när man nu förbereder för att kunna öppna verksamheten igen. Genom att tillvarata digitaliseringens möjligheter finns det mycket att tjäna, i flera olika avseenden.

- Det finns många företag som inte anammat de förändringar och nya möjligheter som den allt mer digitala världen vi är verksamma inom erbjuder. Genom att ta chansen att arbeta med digitaliseringsprojekt så får företagarna möjligheten att utveckla sin verksamhet, förbättra sina processer och nå ut till nya kunder på sätt som de inte gör idag, avslutar Daniel Jonsson, Fostira.

Är du intresserad av att veta mer om projektet?

Kontakta projektledare Jon God, jon.god@broninnovation.se

Projektet finansieras av Tillväxtverket och pågår fram till 31/3 2021.

Föregående
Föregående

Ånge och Örnsköldsvik visar vägen för smartare snöröjning

Nästa
Nästa

IT-innovation sparade 500 000 liter bränsle för bussbolag