Digital transformation i fokus för Lastvagnsservice i Härnösand

Genom sitt deltagande i EU-projektet Digikraft har Lastvagnsservice i Härnösand fått hjälp att se över sin komplicerade administration och utforska effektiva strategier för att optimera sin verksamhet. Genom att prioritera digitalisering har företaget kunnat ta stora steg mot ökad effektivitet och konkurrenskraft.

– Det känns som en stor vinst är att vi fått ett helikopterperspektiv på vår verksamhet och vad vi ska arbeta med långsiktigt, inleder Katarina Dufvenberg delägare och ekonomiansvarig på Lastvagnsservice i Härnösand

Digitaliseringsutmaningar

Lastvagnsservice i Härnösand arbetar med reparation, ombyggnation och service av tunga fordon. Deras primära kunder är renhållningsbolag, åkerier, jordbruk och entreprenadkunder. De har under flera års tid tänkt digitalisera sin verksamhet på olika sätt för att effektivisera, men inte vetat på vilket sätt.

– Vi har haft kontakt med flera inom IT-branschen, men alla har sin egen tro och de vill ofta bara sälja på oss sina egna produkter istället för att verkligen sätta sig in i vår verksamhet. När vi hörde talas om Digikraft via Samling Näringsliv och att RISE är oberoende så kände vi att det var rätt för oss att testa, säger Katarina Dufvenberg

Förenkling av komplicerad administration

Inom ramen för det EU-finansierade projektet Digikraft fick Lastvagnsservice hjälp att se över komplicerad administration och tillsammans med RISE har de undersökt var inom företaget de kan bli mer lönsamma.

– RISE har verkligen förstått vår verksamhet, våra utmaningar och behov. Så utifrån det har vi trattat ned det till digitaliserad inventering och lagerhantering, införskaffat ett kassasystem och handskanner. Samt sett över leverantörshanteringen och det administrativa arbetet i verkstaden för våra mekaniker, säger Katarina Dufvenberg

Även om Lastvagnsservice inte riktigt kommit i gång med alla bitar har de fått en intressant analys och en bättre överblick av verksamheten.

– Vi har inte kommit i gång fullt ut, men vi ser stora vinster vid inventering och lagerhantering. Det känns som en stor vinst är att vi fått ett helikopterperspektiv på vår verksamhet och vad vi ska arbeta med långsiktigt, säger Katarina Dufvenberg

Transformation för framtiden

I jakten på att optimera och utveckla sin verksamhet, strävar Lastvagnsservice för att förverkliga sina visioner om en mer digitaliserad verksamhet.

– Det finns fortfarande saker att göra, men vi är på god väg framåt. Ett drömscenario i framtiden är att vi har en ny verkstad och digitaliserat vår verksamhet fullt ut. Och att vår kärnverksamhet har vuxit betydligt, avslutar Katarina Dufvenberg.

Kontakt

Johan Stenborg
Projektledare Digikraft
073-335 93 55
johan.stenborg@broninnovation.se

Föregående
Föregående

IT-företag på väg mot internationella marknader

Nästa
Nästa

Sunds Fibertech satsar på hållbart samarbete och miljöansvar