Good Tech Hack lockade över hundra deltagare

 
gthvinnare.jpg

Det började som en liten idé och blev till succé. Tanken att anordna ett hackathon växte fram från ett intresse hos Brons medlemsföretag, vilket resulterade i att tio organisationer och myndigheter gick ihop för att tillsammans skapa Good Tech Hack. Ett hackathon som visade sig väcka stort intresse och sammanlagt lockade 107 deltagare från olika IT-företag och universitet.

Vad hade ni för förväntningar innan hacket?
Vi i arrangörsgruppen tänkte att det skulle vara kul att få ihop 7 lag, när sista anmälningsdatum hade passerat var det 21 lag som hade anmält sig. Det är otroligt roligt att se det engagemang som Good Tech Hack har skapat, säger Linda Bergström, projektledare Bron Innovation.

Hur har hacket tagits emot på plats?
Vi har fått jättebra feedback från både arrangörer och deltagare. Många vill se vad som händer efter detta, kanske en uppföljning nästa år för att ta revansch!

Vad tar ni med er från Good Tech Hack 2018?
Att det finns så mycket engagemang och kompetens som behöver en arena för att komma fram. Vi hoppas att vi kan ta fram fler tillfällen för detta. Det var otroligt roligt att genomföra vårt första hack och att alla lag tog fram sådana fantastiska lösningar. Vi hoppas på att få se deltagarna arbeta vidare med deras koncept och affärsidéer, avslutar Linda Bergström.

Nedan presenteras årets vinnare i de olika priskategorierna:
Lag DMU, utvecklingsenheten på MittMedia, vann priset Bästa koncept och tog även hem titeln som Good Tech Hack-vinnare 2018.

Deras koncept ”Expose Bot” är en fantastisk lösning för att motverka näthat som är ett alltmer växande samhällsproblem.

Ett stort grattis till vinsterna Pontus Ekholm, Michelle Ludovici, Jenny Vesterlund, Stefan Wallin och Johannes Lindén.

Laget Bits Please vann Bästa pitch. Laget består av Sofia Tovedal, Emil Söderlind, Mirjam Borén , Lennart Jern och Jesper Blomqvist från Umeå universitet. Deras lösning handlade om hur man ska kunna nyttja processorkraften i datorer som ligger i väntläge.

Priset för Bästa användarupplevelse gick till lag 17, som bidrog med sitt koncept ”Knyta kontakter”, en webblösning som ska minimera ensamhet och optimera folkhälsan hos äldre. Laget består av Adam Lundström, Jonathan Bärlund, Lina Harge och Sofie Karlsson som läser industriell ekonomi vid Mittuniversitetet.

Vinnarna av Bästa studentlag är ett lag som utvecklat ”Svinnbra”, en app för att minska svinnet från butiker. Laget består av Jonathan Strömberg, Adil Aboulkacim, Herman Jansson, Ayad Shaif och Simon Samzelius som är civilingenjörsstudenter inom datateknik och industriell ekonomi vid Mittuniversitetet.